လက္ေတြ႕က်ေသာပညာေရးျမွင့္တင္မႈအေကာင္အထည္ေဖာ္ေရးေကာ္မတီ ၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားအေပၚ ပညာေရးစနစ္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာကြန္ရက္ National Network for Education Reform (NNER) ၏ သေဘာထားထုတ္ျပန္ေၾကညာခ်က္
××××××××××××××××××××××××××
NNER-ပညာေရးမူ၀ါဒညိႇႏိႈင္းေရးအဖြဲ႕
၂၀၁၄၊ ဇန္န၀ါရီလ၊ ၅ ရက္
ပညာေရးစနစ္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာကြန္ရက္ (NNER) ၏ ပညာေရးမူ၀ါဒညႇိႏႈိင္းေရးအဖြဲ႕တြင္ ပါ၀င္သည့္ အမ်ိဳးသားဒီမုိကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ပညာေရးကြန္ရက္၊ ၈၈မ်ိဳးဆက္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ပြင့္လင္း လူ႔အဖြဲ႔ အစည္း၊ ေက်ာင္းသားသမဂၢမ်ား၊ တကၠသိုလ္ဆရာ/ဆရာမအသင္းမ်ား၊ တိုင္းရင္းသားပညာေရး၊ စာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႕မ်ား၊ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ပညာေရးေက်ာင္းမ်ား၊ အျခားပညာေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ Thinking Classroom Foundation မွ အဖြဲ႕၀င္မ်ားသည္ အင္းစိန္ခရစ္ယာန္ဓမၼတကၠသုိလ္တြင္ စုေ၀းတိုင္ပင္၍ ေအာက္ပါသေဘာထားေၾကညာခ်က္ကို ထုတ္ျပန္လိုက္သည္။
၁။ ပညာေရးစနစ္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးႏုိင္ငံလံုးဆိုင္ရာကြန္ရက္(NNER)သည္ ၂၀၁၂၊ ေအာက္တိုဘာလမွ စ၍ ျမန္မာႏိုင္ငံေဒသအသီးသီးတြင္ ပညာေရးႏွင့္သက္ဆိုင္သူမ်ားအား ဖိတ္ၾကားၿပီး ပညာေရးေဆြးေႏြးပြဲ မ်ား အႀကိမ္ႀကိမ္က်င္းပခဲ့ၿပီးေနာက္ ၂၀၁၃၊ ဇြန္လတြင္ ရန္ကုန္ မ်က္မျမင္ေက်ာင္း၌ ႏိုင္ငံလုံးဆိုင္ရာ ပညာေရးညီလာခံတစ္ရပ္ က်င္းပခဲ့သည္။ အဆိုပါညီလာခံတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံေဒသအသီးသီးရွိ ပညာေရး၊ စာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ ပညာရွင္မ်ားအပါအ၀င္ ညီလာခံတက္ေရာက္သူ (၁၂၀၀)ေက်ာ္တို႔သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ပညာေရးစနစ္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးအတြက္ ပညာေရးမူ၀ါဒဆိုင္ရာ အၾကံျပဳခ်က္မ်ား တင္ျပေဆြးေႏြးအတည္ျပဳခဲ့ၾကသည္။
၂။ အထက္ပါ ေဆြးေႏြးအတည္ျပဳခ်က္မ်ားကုိ အေျခခံလ်က္ NNER၏ ပညာေရးမူ၀ါဒညိႇႏိႈင္းေရးအဖြဲ႕သည္ “အမ်ိဳးသားပညာေရးမူ၀ါဒ (မူၾကမ္း)” ကုိ ေရးဆြဲၿပီး ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတထံသို႕လည္းေကာင္း၊ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္၏ ဥကၠဌမ်ားႏွင့္ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ ပညာေရးျမႇင့္တင္မႈေကာ္မတီသုိ႕လည္းေကာင္း ၂၀၁၃၊ ဇြန္လ(၁၈)ရက္ေန႕ကတည္းက တင္သြင္းထားခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။
၃။ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ၏ဖိတ္ၾကားခ်က္အရ NNER ၏ ကုိယ္စားလွယ္မ်ားသည္ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတႏွင့္တကြ သမၼတရံုး၀န္ႀကီးမ်ား၊ ပညာေရးဌာနမ်ား၏ ညႊန္ၾကားေရးမွဴးမ်ားႏွင့္ ၂၀၁၃၊ ဇူလိုင္လ(၁၃)ရက္ေန႕တြင္ ေတြ႕ဆံုၿပီး NNER ၏ အမ်ိဳးသားပညာေရးမူ၀ါဒကုိ တင္ျပခဲ့သည္။
၄။ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ ပညာေရးျမႇင့္တင္မွဳေကာ္မတီ၏ ဖိတ္ၾကားခ်က္အရ NNER၏ ကုိယ္စားလွယ္မ်ားသည္ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ အေဆာက္အဦးတြင္ ၂၀၁၃၊ ႏို၀င္ဘာလ (၅)ရက္မွ (၇)ရက္ေန႔အထိ ပထမအႀကိမ္၊ ၂၀၁၃၊ ႏို၀င္ဘာလ (၁၃) ရက္ႏွင့္ (၁၄)ရက္ေန႕မ်ား တြင္ ဒုတိယအႀကိမ္၊ အမ်ိဳးသားပညာေရးဥပေဒဆိုင္ရာေဆြးေႏြးပြဲတြင္ NNER၏ အမ်ိဳးသားပညာေရးမူ၀ါဒကုိ တင္ျပခဲ့ၾကသည္။
၅။ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ဥကၠဌေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က NNER၏ အမ်ိဳးသားပညာေရးမူ၀ါဒ(မူၾကမ္း)သည္ ျပည္သူလူထု၏ အႀကံဥာဏ္ျဖင့္ ေရးဆြဲထားသည့္မူ၀ါဒျဖစ္၍ NLD မွ လက္ခံေသာ မူ၀ါဒလည္းျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာၾကားၿပီး အဆိုပါမူ၀ါဒ(မူၾကမ္း)ကုိ အေျခခံ၍ ေဆြးေႏြးညိႇႏိႈင္းမႈမ်ား ျပဳလုပ္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း အၾကံေပးခဲ့သည္။
၆။ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတရံုးမွ ဦးေဆာင္ျပဳလုပ္သည့္ “လက္ေတြ႕က်ေသာပညာေရးျမႇင့္တင္မွဳအေကာင္အထည္ေဖာ္ေရးေကာ္မတီ” သည္ အစုိးရႏွင့္ နီးစပ္သူလူတစ္စုသာ ျပဳလုပ္ထားသည့္ေကာ္မတီျဖစ္၍ ျပည္သူလူထုကုိ ကုိယ္စားမျပဳေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရသည္။
၇။ အစိုးရႏွင့္ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနမွ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနေသာ အမ်ိဳးသားပညာေရးမူဝါဒေရးဆြဲေရးလုပ္ငန္းစဥ္မ်ားတြင္ လက္ေတြ႕ ပညာေရးနယ္ပယ္အသီးသီးမွ ပညာရွင္မ်ား၊ ေက်ာင္းသူ/ေက်ာင္းသားမ်ား၊ တိုင္းရင္းသားမ်ား၊ သာသနာေရးနယ္ပယ္မွ ပုဂိၢဳလ္မ်ား၊ မသန္စြမ္းသူမ်ား အပါအဝင္ ႏိုင္ငံသားမ်ား နားလည္သေဘာတူလက္ခံလာေစရန္ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္မႈ အားနည္းေနသည့္အျပင္ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈလည္းမရွိျဖစ္ေနသည္ကို ေတြ႕ရသည္။
၈။ အဆိုပါ “လက္ေတြ႕က်ေသာပညာေရးျမႇင့္တင္မွဳအေကာင္အထည္ေဖာ္ေရးေကာ္မတီ”မွ ျဖန္႕ေ၀ေသာ စာရြက္စာတမ္းမ်ားတြင္ ပါ၀င္သည့္ “၂၀၁၄ ခုႏွစ္အမ်ိဳးသားပညာေရးဥပေဒ(မူၾကမ္း)” အခန္း(၂)ပါ ပညာေရးရည္မွန္းခ်က္မ်ားကုိေဖာ္ျပရာ၌ “ျမန္မာအမ်ိဳးသားစရုိက္လကၡဏာမ်ားကုိ အေျခခံ၍ အေတြးအေခၚ၊ အယူအဆမွန္ကန္ေသာ ႏိုင္ငံသားေကာင္းမ်ား ျဖစ္ထြန္းေအာင္ ေလ့က်င့္ပ်ိဳးေထာင္ေပးရန္” ဟုပါရွိသည္။ ဤေဖာ္ျပခ်က္ သည္ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏လြတ္လပ္ခြင့္ကုိ ခ်ဳပ္ျခယ္ရာ၌ အေတြးအေခၚကုိပါ ခ်ဳပ္ကိုင္လိုၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္သူတို႕၏ အေတြးအေခၚအတိုင္း ႏိုင္ငံသားမ်ား ကုိ ေတြးေခၚေစလိုေၾကာင္းေတြ႕ရွိရသည္။ NNER အေနျဖင့္ ဤအခ်က္ကုိ လက္မခံႏိုင္ပါ။ NNER သည္ ႏုိင္ငံသားမ်ား လြတ္လပ္စြာ ေတြးေခၚ၍ ႏိုင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးေရးကိစၥမ်ားတြင္ လြတ္လပ္စြာ ပါ၀င္ခြင့္ကုိ ေတာင္းဆိုသည္။ ထုိ႕ျပင္ “ျမန္မာအမ်ိဳးသားစရုိက္လကၡဏာမ်ားကုိအေျခခံ၍.…” ဟု ေဖာ္ျပခ်က္ကုိလည္း လက္မခံႏိုင္ပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား စုေပါင္းေနထုိင္သည့္ ႏိုင္ငံျဖစ္ရာ တိုင္းရင္းသားအသီးသီး၏ စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား လြတ္လပ္စြာ ဖြံ႕ၿဖိဳးခြင့္ ကုိ NNER က လိုလားသည္။
၉။ “လက္ေတြ႕က်ေသာပညာေရးျမႇင့္တင္မွဳအေကာင္အထည္ေဖာ္ေရးေကာ္မတီ” မွ ေရးဆြဲသည့္ တကၠသိုလ္မ်ားဗဟုိေကာင္စီဖြဲ႕စည္းေရး(မူၾကမ္း)သည္ ပညာေရးလြတ္လပ္ခြင့္ကုိ ဟန္႕တားၿပီး ဗဟိုခ်ဳပ္ကုိင္မွဳကုိ ထပ္မံအေကာင္အထည္ ေဖာ္ေနျခင္းျဖစ္၍ ကၽြႏ္ုပ္တို႔အားလုံးမွ ကန္႕ကြက္သည္။ ၂၀၁၃၊ ဒီဇင္ဘာလ (၂၃)ရက္ေန႕တြင္ တကၠသိုလ္ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအသင္းမွ ထုတ္ျပန္သည့္ ေၾကညာခ်က္ႏွင့္ ဒီဇင္ဘာလ၊ (၂၄)ရက္ေန႕တြင္ ဗမာႏိုင္ငံလုံးဆိုင္ရာေက်ာင္သားသမဂၢမ်ားအဖြဲ႕ခ်ဳပ္မွ ထုတ္ျပန္သည့္ “တကၠသိုလ္မ်ားဗဟိုေကာင္စီဖြဲ႕စည္းေရး(မူၾကမ္း)အား ျပင္းထန္စြာ ကန္႔ကြက္ျခင္း” ေၾကညာခ်က္အား ေဒသအသီးသီးမွ ေက်ာင္းသားသမဂၢမ်ားမွ ဝိုင္းဝန္းေထာက္ခံၾကသည့္နည္းတူ ကၽြႏ္ုပ္တို႕အားလုံးမွလည္း အျပည့္အဝ ေထာက္ခံသည္။
၁၀။ အစိုးရႏွင့္ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနအေနျဖင့္ အားလုံးပါဝင္ ေရးဆြဲထားေသာ အမ်ိဳးသားပညာေရးမူဝါဒတစ္ရပ္ ေပၚေပါက္လာႏိုင္ရန္အတြက္ -
(က) လက္ေတြ႔ပညာေရးနယ္ပယ္အသီးသီးမွ ပညာရွင္မ်ား၊ ေက်ာင္းသူ/ေက်ာင္းသားမ်ား၊ တိုင္းရင္းသားမ်ား၊ သာသနာေရးနယ္ပယ္မွ ပုဂိၢဳလ္မ်ား၊ မသန္စြမ္းသူမ်ား အပါအဝင္ ႏိုင္ငံသားမ်ားႏွင့္ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈရွိစြာျဖင့္ လူထုေရွ႕ေမွာက္တြင္ ပညာေရးမူဝါဒႏွင့္ ပတ္သက္၍ မတူညီေသာ အယူအဆမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ညွိႏွိဳင္းေဆြးေႏြးပြဲမ်ား (Education Debate) ျပဳလုပ္ရန္၊ သတင္းမီဒီယာမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပရန္ႏွင့္
(ခ) NNER ၏ ပညာေရးမူဝါဒႏွင့္ အစိုးရအပါအဝင္ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနမွ အဆိုျပဳေသာ မူ၀ါဒမ်ားကို ျပည္သူလူထုေရွ႕ေမွာက္တြင္ ေဆြးေႏြး ညွိႏွိဳင္းအေျဖရွာရန္ NNER မွ အေလးအနက္ တိုက္တြန္းလိုက္သည္။
၁၁။ ပညာေရးစနစ္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာကြန္ရက္(NNER)သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံေဒသအသီးသီးတြင္ ေနထုိင္ၾကသည့္ ျပည္သူလူထု လိုလားသည့္ ပညာေရးမူ၀ါဒကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္ေရးအတြက္ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္သြားမည္ျဖစ္ၿပီး ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လွဳပ္ရွားမွဳတြင္ ျပည္သူလူထုတစ္ရပ္လံုး ကၽြႏု္ပ္တို႔ႏွင့္ လက္တြဲ၍ ပူးေပါင္းပါ၀င္ၾကရန္ တိုက္တြန္းႏိွဳးေဆာ္အပ္ပါသည္။
ပညာေရးမူ၀ါဒညိႇႏိႈင္းေရးအဖြဲ႕
ပညာေရးစနစ္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာကြန္ရက္ (NNER)
၂၀၁၄၊ ဇန္န၀ါရီလ၊ ၅ ရက္
ပညာေရးစနစ္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာကြန္ရက္ (NNER) ၏ ပညာေရးမူ၀ါဒညႇိႏႈိင္းေရးအဖြဲ႕တြင္ ပါ၀င္သည့္ အမ်ိဳးသားဒီမုိကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ပညာေရးကြန္ရက္၊ ၈၈မ်ိဳးဆက္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ပြင့္လင္း လူ႔အဖြဲ႔ အစည္း၊ ေက်ာင္းသားသမဂၢမ်ား၊ တကၠသိုလ္ဆရာ/ဆရာမအသင္းမ်ား၊ တိုင္းရင္းသားပညာေရး၊ စာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႕မ်ား၊ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ပညာေရးေက်ာင္းမ်ား၊ အျခားပညာေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ Thinking Classroom Foundation မွ အဖြဲ႕၀င္မ်ားသည္ အင္းစိန္ခရစ္ယာန္ဓမၼတကၠသုိလ္တြင္ စုေ၀းတိုင္ပင္၍ ေအာက္ပါသေဘာထားေၾကညာခ်က္ကို ထုတ္ျပန္လိုက္သည္။
၁။ ပညာေရးစနစ္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးႏုိင္ငံလံုးဆိုင္ရာကြန္ရက္(NNER)သည္ ၂၀၁၂၊ ေအာက္တိုဘာလမွ စ၍ ျမန္မာႏိုင္ငံေဒသအသီးသီးတြင္ ပညာေရးႏွင့္သက္ဆိုင္သူမ်ားအား ဖိတ္ၾကားၿပီး ပညာေရးေဆြးေႏြးပြဲ မ်ား အႀကိမ္ႀကိမ္က်င္းပခဲ့ၿပီးေနာက္ ၂၀၁၃၊ ဇြန္လတြင္ ရန္ကုန္ မ်က္မျမင္ေက်ာင္း၌ ႏိုင္ငံလုံးဆိုင္ရာ ပညာေရးညီလာခံတစ္ရပ္ က်င္းပခဲ့သည္။ အဆိုပါညီလာခံတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံေဒသအသီးသီးရွိ ပညာေရး၊ စာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ ပညာရွင္မ်ားအပါအ၀င္ ညီလာခံတက္ေရာက္သူ (၁၂၀၀)ေက်ာ္တို႔သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ပညာေရးစနစ္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးအတြက္ ပညာေရးမူ၀ါဒဆိုင္ရာ အၾကံျပဳခ်က္မ်ား တင္ျပေဆြးေႏြးအတည္ျပဳခဲ့ၾကသည္။
၂။ အထက္ပါ ေဆြးေႏြးအတည္ျပဳခ်က္မ်ားကုိ အေျခခံလ်က္ NNER၏ ပညာေရးမူ၀ါဒညိႇႏိႈင္းေရးအဖြဲ႕သည္ “အမ်ိဳးသားပညာေရးမူ၀ါဒ (မူၾကမ္း)” ကုိ ေရးဆြဲၿပီး ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတထံသို႕လည္းေကာင္း၊ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္၏ ဥကၠဌမ်ားႏွင့္ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ ပညာေရးျမႇင့္တင္မႈေကာ္မတီသုိ႕လည္းေကာင္း ၂၀၁၃၊ ဇြန္လ(၁၈)ရက္ေန႕ကတည္းက တင္သြင္းထားခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။
၃။ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ၏ဖိတ္ၾကားခ်က္အရ NNER ၏ ကုိယ္စားလွယ္မ်ားသည္ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတႏွင့္တကြ သမၼတရံုး၀န္ႀကီးမ်ား၊ ပညာေရးဌာနမ်ား၏ ညႊန္ၾကားေရးမွဴးမ်ားႏွင့္ ၂၀၁၃၊ ဇူလိုင္လ(၁၃)ရက္ေန႕တြင္ ေတြ႕ဆံုၿပီး NNER ၏ အမ်ိဳးသားပညာေရးမူ၀ါဒကုိ တင္ျပခဲ့သည္။
၄။ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ ပညာေရးျမႇင့္တင္မွဳေကာ္မတီ၏ ဖိတ္ၾကားခ်က္အရ NNER၏ ကုိယ္စားလွယ္မ်ားသည္ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ အေဆာက္အဦးတြင္ ၂၀၁၃၊ ႏို၀င္ဘာလ (၅)ရက္မွ (၇)ရက္ေန႔အထိ ပထမအႀကိမ္၊ ၂၀၁၃၊ ႏို၀င္ဘာလ (၁၃) ရက္ႏွင့္ (၁၄)ရက္ေန႕မ်ား တြင္ ဒုတိယအႀကိမ္၊ အမ်ိဳးသားပညာေရးဥပေဒဆိုင္ရာေဆြးေႏြးပြဲတြင္ NNER၏ အမ်ိဳးသားပညာေရးမူ၀ါဒကုိ တင္ျပခဲ့ၾကသည္။
၅။ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ဥကၠဌေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က NNER၏ အမ်ိဳးသားပညာေရးမူ၀ါဒ(မူၾကမ္း)သည္ ျပည္သူလူထု၏ အႀကံဥာဏ္ျဖင့္ ေရးဆြဲထားသည့္မူ၀ါဒျဖစ္၍ NLD မွ လက္ခံေသာ မူ၀ါဒလည္းျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာၾကားၿပီး အဆိုပါမူ၀ါဒ(မူၾကမ္း)ကုိ အေျခခံ၍ ေဆြးေႏြးညိႇႏိႈင္းမႈမ်ား ျပဳလုပ္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း အၾကံေပးခဲ့သည္။
၆။ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတရံုးမွ ဦးေဆာင္ျပဳလုပ္သည့္ “လက္ေတြ႕က်ေသာပညာေရးျမႇင့္တင္မွဳအေကာင္အထည္ေဖာ္ေရးေကာ္မတီ” သည္ အစုိးရႏွင့္ နီးစပ္သူလူတစ္စုသာ ျပဳလုပ္ထားသည့္ေကာ္မတီျဖစ္၍ ျပည္သူလူထုကုိ ကုိယ္စားမျပဳေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရသည္။
၇။ အစိုးရႏွင့္ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနမွ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနေသာ အမ်ိဳးသားပညာေရးမူဝါဒေရးဆြဲေရးလုပ္ငန္းစဥ္မ်ားတြင္ လက္ေတြ႕ ပညာေရးနယ္ပယ္အသီးသီးမွ ပညာရွင္မ်ား၊ ေက်ာင္းသူ/ေက်ာင္းသားမ်ား၊ တိုင္းရင္းသားမ်ား၊ သာသနာေရးနယ္ပယ္မွ ပုဂိၢဳလ္မ်ား၊ မသန္စြမ္းသူမ်ား အပါအဝင္ ႏိုင္ငံသားမ်ား နားလည္သေဘာတူလက္ခံလာေစရန္ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္မႈ အားနည္းေနသည့္အျပင္ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈလည္းမရွိျဖစ္ေနသည္ကို ေတြ႕ရသည္။
၈။ အဆိုပါ “လက္ေတြ႕က်ေသာပညာေရးျမႇင့္တင္မွဳအေကာင္အထည္ေဖာ္ေရးေကာ္မတီ”မွ ျဖန္႕ေ၀ေသာ စာရြက္စာတမ္းမ်ားတြင္ ပါ၀င္သည့္ “၂၀၁၄ ခုႏွစ္အမ်ိဳးသားပညာေရးဥပေဒ(မူၾကမ္း)” အခန္း(၂)ပါ ပညာေရးရည္မွန္းခ်က္မ်ားကုိေဖာ္ျပရာ၌ “ျမန္မာအမ်ိဳးသားစရုိက္လကၡဏာမ်ားကုိ အေျခခံ၍ အေတြးအေခၚ၊ အယူအဆမွန္ကန္ေသာ ႏိုင္ငံသားေကာင္းမ်ား ျဖစ္ထြန္းေအာင္ ေလ့က်င့္ပ်ိဳးေထာင္ေပးရန္” ဟုပါရွိသည္။ ဤေဖာ္ျပခ်က္ သည္ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏လြတ္လပ္ခြင့္ကုိ ခ်ဳပ္ျခယ္ရာ၌ အေတြးအေခၚကုိပါ ခ်ဳပ္ကိုင္လိုၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္သူတို႕၏ အေတြးအေခၚအတိုင္း ႏိုင္ငံသားမ်ား ကုိ ေတြးေခၚေစလိုေၾကာင္းေတြ႕ရွိရသည္။ NNER အေနျဖင့္ ဤအခ်က္ကုိ လက္မခံႏိုင္ပါ။ NNER သည္ ႏုိင္ငံသားမ်ား လြတ္လပ္စြာ ေတြးေခၚ၍ ႏိုင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးေရးကိစၥမ်ားတြင္ လြတ္လပ္စြာ ပါ၀င္ခြင့္ကုိ ေတာင္းဆိုသည္။ ထုိ႕ျပင္ “ျမန္မာအမ်ိဳးသားစရုိက္လကၡဏာမ်ားကုိအေျခခံ၍.…” ဟု ေဖာ္ျပခ်က္ကုိလည္း လက္မခံႏိုင္ပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား စုေပါင္းေနထုိင္သည့္ ႏိုင္ငံျဖစ္ရာ တိုင္းရင္းသားအသီးသီး၏ စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား လြတ္လပ္စြာ ဖြံ႕ၿဖိဳးခြင့္ ကုိ NNER က လိုလားသည္။
၉။ “လက္ေတြ႕က်ေသာပညာေရးျမႇင့္တင္မွဳအေကာင္အထည္ေဖာ္ေရးေကာ္မတီ” မွ ေရးဆြဲသည့္ တကၠသိုလ္မ်ားဗဟုိေကာင္စီဖြဲ႕စည္းေရး(မူၾကမ္း)သည္ ပညာေရးလြတ္လပ္ခြင့္ကုိ ဟန္႕တားၿပီး ဗဟိုခ်ဳပ္ကုိင္မွဳကုိ ထပ္မံအေကာင္အထည္ ေဖာ္ေနျခင္းျဖစ္၍ ကၽြႏ္ုပ္တို႔အားလုံးမွ ကန္႕ကြက္သည္။ ၂၀၁၃၊ ဒီဇင္ဘာလ (၂၃)ရက္ေန႕တြင္ တကၠသိုလ္ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအသင္းမွ ထုတ္ျပန္သည့္ ေၾကညာခ်က္ႏွင့္ ဒီဇင္ဘာလ၊ (၂၄)ရက္ေန႕တြင္ ဗမာႏိုင္ငံလုံးဆိုင္ရာေက်ာင္သားသမဂၢမ်ားအဖြဲ႕ခ်ဳပ္မွ ထုတ္ျပန္သည့္ “တကၠသိုလ္မ်ားဗဟိုေကာင္စီဖြဲ႕စည္းေရး(မူၾကမ္း)အား ျပင္းထန္စြာ ကန္႔ကြက္ျခင္း” ေၾကညာခ်က္အား ေဒသအသီးသီးမွ ေက်ာင္းသားသမဂၢမ်ားမွ ဝိုင္းဝန္းေထာက္ခံၾကသည့္နည္းတူ ကၽြႏ္ုပ္တို႕အားလုံးမွလည္း အျပည့္အဝ ေထာက္ခံသည္။
၁၀။ အစိုးရႏွင့္ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနအေနျဖင့္ အားလုံးပါဝင္ ေရးဆြဲထားေသာ အမ်ိဳးသားပညာေရးမူဝါဒတစ္ရပ္ ေပၚေပါက္လာႏိုင္ရန္အတြက္ -
(က) လက္ေတြ႔ပညာေရးနယ္ပယ္အသီးသီးမွ ပညာရွင္မ်ား၊ ေက်ာင္းသူ/ေက်ာင္းသားမ်ား၊ တိုင္းရင္းသားမ်ား၊ သာသနာေရးနယ္ပယ္မွ ပုဂိၢဳလ္မ်ား၊ မသန္စြမ္းသူမ်ား အပါအဝင္ ႏိုင္ငံသားမ်ားႏွင့္ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈရွိစြာျဖင့္ လူထုေရွ႕ေမွာက္တြင္ ပညာေရးမူဝါဒႏွင့္ ပတ္သက္၍ မတူညီေသာ အယူအဆမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ညွိႏွိဳင္းေဆြးေႏြးပြဲမ်ား (Education Debate) ျပဳလုပ္ရန္၊ သတင္းမီဒီယာမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပရန္ႏွင့္
(ခ) NNER ၏ ပညာေရးမူဝါဒႏွင့္ အစိုးရအပါအဝင္ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနမွ အဆိုျပဳေသာ မူ၀ါဒမ်ားကို ျပည္သူလူထုေရွ႕ေမွာက္တြင္ ေဆြးေႏြး ညွိႏွိဳင္းအေျဖရွာရန္ NNER မွ အေလးအနက္ တိုက္တြန္းလိုက္သည္။
၁၁။ ပညာေရးစနစ္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာကြန္ရက္(NNER)သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံေဒသအသီးသီးတြင္ ေနထုိင္ၾကသည့္ ျပည္သူလူထု လိုလားသည့္ ပညာေရးမူ၀ါဒကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္ေရးအတြက္ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္သြားမည္ျဖစ္ၿပီး ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လွဳပ္ရွားမွဳတြင္ ျပည္သူလူထုတစ္ရပ္လံုး ကၽြႏု္ပ္တို႔ႏွင့္ လက္တြဲ၍ ပူးေပါင္းပါ၀င္ၾကရန္ တိုက္တြန္းႏိွဳးေဆာ္အပ္ပါသည္။
ပညာေရးမူ၀ါဒညိႇႏိႈင္းေရးအဖြဲ႕
ပညာေရးစနစ္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာကြန္ရက္ (NNER)
0 comments:
Post a Comment